Jakie witaminy brać po 50 roku życia?

jakie witaminy dla osoby po 50 roku zycia

Pomimo tego, że przeciętny 50-latek jest sprawny, nadal pracuje i posiada pasje i zainteresowania, nie można ukryć, że czas biegnie nieubłaganie. Procesy regeneracyjne w organizmie zachodzą zdecydowanie wolniej i zmieniają się jego potrzeby. Warto więc dbać o siebie i monitorować poziom składników odżywczych. Jakie witaminy warto brać po 50 roku  życia?

Witamina D

Zaleca się suplementowanie witaminy D, zwłaszcza w miesiącach, w których brakuje słońca, a to właśnie jego promienie stymulują naszą skórę do samodzielnego jej wytwarzania. Szacuje się, że większość Polaków cierpi na jej niedobory, pomimo upalnych letnich miesięcy. Osoby po 50 roku życia powinny szczególnie uważać na braki witaminy D, ponieważ może się to dla nich skończyć nieprzyjemnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Witamina D dla osób po 50 roku życia jest niezbędna do utrzymania zdrowych kości, a jak wiadomo, te wraz z wiekiem są coraz słabsze i mają tendencję do złamań. Witaminę D można suplementować w formie tabletek lub kropli, ale również dobrym jej źródłem są tłuste ryby. Warto więc zadbać o odpowiedni jej poziom kompleksowo.

Magnez

Osoby po 50 roku życia powinny zwrócić szczególną uwagę na magnez. Odpowiada on nie tylko za zdrowe i mocne kości, ale również wzmaga koncentrację i szybkość reakcji, które z wiekiem niestety ulegają pogorszeniu. Dodatkowo redukuje on poziom cukru we krwi. Oprócz dodatkowego suplementowania magnez można znaleźć w:

  • szpinaku,
  • nabiale,
  • płatkach owsianych,
  • kaszy gryczanej,
  • ryżu,
  • bananach,
  • ciemnym pieczywie.

Wapń

Wapń jest szczególnie ważny dla osób po 50 roku życia. Zapobiega łamliwości kości i problemom z zębami. Jest to istotne, ponieważ osoby dojrzałe, są dwukrotnie bardziej narażone na ubytki zębowe. Suplementacja wapnia i innych witamin zdecydowanie wspomaga proces ładnego starzenia. Warto uwzględniać minimum jedną porcję produktów z wapniem dziennie, w diecie osób po 50 roku życia. Znaleźć go można w takich produktach jak: nabiał, zielone warzywa, orzechy czy ziarna.

Kwas foliowy

Kwas foliowy najczęściej kojarzony jest z kobietami w ciąży, a mniej z osobami w średnim i dojrzałym wieku. Czas to zmienić, ponieważ osoby po 50 roku życia również powinny posiadać go na odpowiednim poziomie. Nie dość, że wpływa na stan umysłu i układ nerwowy, to jeszcze pozytywnie działa na serce, nerki czy układ krwionośny.

Multiwitaminy dla osób po 50 roku życia

Suplementacja witamin nie musi polegać na łykaniu każdej substancji z osobna. Warto sięgnąć po specjalnie przygotowane preparaty, które zostały stworzone na podstawie potrzeb osób po 50 roku życia. Te, stworzone dla kobiet, mają w swoim składzie mniej żelaza, które nie jest potrzebne paniom po 50 w takiej ilości, jak ich młodszym koleżankom. Mężczyźni natomiast powinni zainteresować się preparatami posiadającymi witaminy z grupy B, które pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu.

Tematyka suplementacji witamin u osób po 50 roku życia jest ważna, jednak nie należy z nimi przesadzać. Nadmiar witamin jest bardziej szkodliwy niż niedobór, dlatego warto zbadać dokładny ich poziom w organizmie i na tej podstawie dobrać właściwe suplementy i witaminy.

2 komentarze

  1. Warto zaznaczyć, że witaminy powinno się zażywać dopiero po uzgodnieniu tego z lekarzem i po wykonaniu badań. Nadmiar może być groźniejszy niż niedobór, dlatego nie ma co brać ich na własną rękę!

Leave a Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *