Jak zmotywować seniora do ćwiczeń? 5 prostych treningów dla seniorów

senior na rowerze

Wielu osobom ćwiczenie przychodzi z trudnością, w przypadku seniorów problem jest jeszcze większy. Jak się poruszać, skoro bolą plecy? Większość seniorów pomyśli, że aktywność fizyczna to zamach na ich życie, przecież nic dobrego z tego nie wychodzi, tylko cierpienie. Czy aktywność dla seniora jest dobra i jak go do tego zmotywować?

Dlaczego seniorzy powinni ćwiczyć?

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Większa sprawność fizyczna poprawia komfort życia. Aktywność ruchowa wpływa pozytywnie na kondycję psychiczną człowieka, dzięki wydzielaniu się endorfin, ale to nie jest jedyna zaleta. Odpowiednio odebrane ćwiczenia dla seniora mogą wzmocnić jego mięśnie oraz stawy, zwiększy się wydolność oddechowa i poprawi krążenie, a co za tym idzie, codzienne czynności, takie jak wchodzenie po schodach, nie będą problemem.

Wraz z wiekiem aktywność człowieka spada, a jego mięśnie powoli zanikają, proces ten nazywa się sarkopenią. Rozpoczyna się po 40 roku życia, to on odpowiedzialny jest ze ogólne osłabienie organizmu. Jednak ćwiczeniami da się tego uniknąć.

Jak zmotywować seniora do ćwiczeń?

Nie tylko seniorzy mają problem z motywacją do ćwiczeń, to coś, z czym borykają się osoby w każdym wieku. Jak się zmotywować? Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że nasze zdrowie i nasza kondycja fizyczna leży w naszych rękach. Jeśli czujemy się słabo, to jest to tylko nasza wina. Dobre samopoczucie zależy w dużej mierze od nas. Warto więc skusić się na małą dawkę ruchu w domu. Nie trzeba ćwiczyć godzinami, by się dobrze czuć. Wystarczy, by robić to regularnie. O tym, jak przygotować się do treningu, jak zmotywować się do ćwiczeń, możecie przeczytać w naszym poprzednim artykule, który dotyczy wszystkich, nie tylko seniorów.

Bezpieczny trening dla seniora

Dobrze jest zacząć małymi kroczkami, by nie zrobić sobie krzywdy. Liczy się każda dawka ruchu. Oto nasze propozycje ćwiczeń dla seniora:

  1. Marsz, można wyjść na półgodzinny spacer, a z czasem zwiększać czas lub intensywność.
  2. Rower, to świetne kardio, jednak trzeba uważać, by nie obciążać stawów.
  3. Nordic Walking, czyli maszerowanie z kijkami, niby zwykły spacer, a angażuje wiele mięśni do pracy
  4. Rozciąganie, wzmacnianie mięśni jest ważne, ale rozciąganie jest równie istotne. To dobre ćwiczenie dla osób, które czują, że mają zesztywniałe ciało.
  5. Aerobik w wodzie, to idealna propozycja dla osób starszych, w wodzie czujemy się lżejsi, więc ćwiczenia nie są takie uciążliwe, ponadto grupowe zajęcia mogą być większym motywatorem do ćwiczeń.

Można także ćwiczyć w domu samemu. Krajowa Izba Fizjoterapeutów w ramach programu „Aktywny senior w domu” wraz z Ministerstwem Zdrowia wydała bezpłatny e-book z ćwiczeniami dla seniorów. Książka zawiera w sobie wiele przydatnych informacji i treningów, które pozwolą zachować większą sprawność fizyczną. Są to starannie wyselekcjonowane przez fizjoterapeutów ćwiczenia, tak by były, jak najbezpieczniejsze dla osoby starszej.

2 komentarze

  1. Nas emerytów nie trzeba motywować. My sami chcemy. Tylko… Nie zawsze umiemy. Ale te siłownie zewnętrzne w miastach są super!

  2. Wnuczka mi wydrukowała ten ebok krajowej izby fizjoterapeutów i będę korzystać, mam nadzieję, że już nie będę mieć zadyszki na schodach

Leave a Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *